top-bar
top-bar
Hlavná stránka História
História

Tri Duby pred 65 rokmi: 25.október 1944

MuráňJe 25.október 1944. Generál Hőffle zatiahol svoju smrteľnú sľučku okolo Banskej Bystrice a Zvolena. Zo západu už bol pri Žiari, z východu pri Detve a zo severu sa pretlačil cez hrebeň Fatry. V noci z 24. na 25. októbra boli vydané rozkazy na evakuáciu. Zbytky letuschopných lietadiel z kombinovanej letky bolo treba z letiska odstániť – ale na východný front to bolo ďaleko. Padol rozkaz preletieť techniku na záložné vojenské letisko Veľká Lúka pri Muráni.

 

Čítať celý článok...
 

Slováci, hláste sa!

Slováci hláste sa do pilotnej školy Stredoslovenského aeroklubu. Úryvok z dobových novín verbujúci nových adeptov do pilotného výcviku v rámci programu "1000 nových pilotov" na letisku "Tri Duby".

Čítať celý článok...
   

História aeroklubu Banská Bystrica

História Aeroklubu Banská Bystrica (1933-1956)

1933

Aeroklub Banská Bystrica vzniká v septembri roku 1933 ako jeden z prvých aeroklubov na Slovensku.

1934

V roku 1934 začína výcvik prvých motorových pilotov v akcii „ 1000 pilotov republike“.

1935

V tomto roku boli usporiadané v Banskej Štiavnici prvé preteky v bezmotorovom lietaní. Ako divák sa zúčastnil aj Jozef Revallo z B.Bystrice, ktorý potom zo svojím bratom Milanom zhotovil bezmotorové lietadlo vlastnej konštrukcie , s ktorým sa potom pokúšal vzlietnuť z vrchu Urpín pri B.Bystrici. Bez gumového štartovacieho lana sa mu to ale nepodarilo. V tejto dobe Václav Kunc majster v autodielni p.Majera so skupinou nadšencov postavili motorové lietadlo vlastnej konštrukcie , ale toto nevzlietlo. Potom táto skupina postavila školný klzák , s ktorým na planine pri Selciach vykonali niekoľko krátkych skokov pomocou gumového lana. Následne táto skupina postavila malé motorové lietadlo amatérskej konštrukcie Henriho Migneta (Nebeská blcha) , ale ani toto nikdy nelietalo. Nikto v tom čase nemal pilotný výcvik a tiež tomu začala brániť vážnosť politickej situácie.

Čítať celý článok...
 

Zaujímavé vetrone v histórii AK B.Bystrica

1. Vetroň K-7 Antona Královiča:

V našom aeroklube pôsobil aj významný konštruktér bezmotorových lietadiel Anton Královič. Skonštruoval (na Straníku) v roku 1945 dvojmiestny vetroň KSM-1 za konštrukčnej spolupráce Miloša Mičíka. Vetroň bol ale začiatkom roku 1946 zničený pri Novém Hrozenkově. Už významnejším typom bol dvojmiestny celodrevený vetroň K-7 Úderník , ktorý Královič postavil v roku 1950. Z historických hlavných kníh zisťujeme , že vetroň K-7 Úderník označenia OK – 0281 bol zalietnutý dňa 11.novembra 1950 na letisku Sliač pilotom Královičom v dĺžke 18 sek a 23 sek. Následne bol vykonaný let vo dvojom obsadení Královič + Viliam Hudec v dĺžke 28 sek.

Čítať celý článok...
 


Stránka 1 z 2